måndag 7 januari 2013

Blandad kompott..pytt i panna

Äldsta dottern jobbar extra på MC Donalds och det slängs tydligen hur mycket mat som helst.Detta är ju så onödigt! Istället kunde dem väl ha det som inte såldes i ett värmeskåp så kunde de anställda få ta det dem ville vid arbetsdagens slut, eller ge det till hemlösa..Stor skam är det!Vilket slöseri på både miljö och mat..

Åkte buss till skolan med lillan idag och bussen tänker köra förbi oss,men han hajjar att vi ska med då jag tar ett steg ut i vägbanan.När vi kliver på säger han att "det är bra att ge ett tecken till busschauffören".Alltså det har jag aldrig varit med om, förutom när det kommer en buss man inte ska med,då tar jag alltid ett kliv tillbaka..Men tydligen ska man vinka nu eller nåt..Aja alltid lär man sig nåt.Men lite snopen blev jag.

Och sist men inte minst blev jag riktigt förbannad idag.Jag och sambon är på Coop och handlar och en kvinna kommer och tigger lite mynt.Sambon tar upp 6 kronor,okej inte mycket men det är vad han har i småpengar.Då säger hon "Alltså,jag behöver 100 eller 50 kr jag behöver äta".Säger då att,nej vi har massa utgifter själva,trasiga bilar etc.Då börjar hon gå.Och jag säger till henne att hon kunde väl iallafall tacka?
Och tjena,hon tackade med att be mig hålla käften och visade fingret.Alltså jag blev så tokig!!Visst det var inte mycket pengar,men man ber inte någon hålla käften som precis gett en pengar.Så sorry nu tänker jag ALDRIG mer ge någon som tigger ett enda JÄVLA öre.

2 kommentarer:

Johan Tennbäck sa...

Såg ditt inlägg och kände att jag ville besvara det.

Jag vill börja med att berätta att mängden mat vi lagar är anpassad till antalet gäster för att den mat som slängs ska bli minimal. Det finns en rad faktorer till att det är svårt att ge överbliven mat till hemlösa. Det främsta skälet är att våra höga krav på matsäkerhet sätter stopp. Vi skulle inte kunna garantera att maten håller en bra och säker kvalitet och för oss är det viktigt att alla serveras säker mat.

I de kommuner som har möjlighet, omvandlas matavfall till biogas som sedan driver t ex den lokala busstrafiken.

Ha en trevlig dag!

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

shoppingtokig mamma sa...

Hej
Det är bra att någon besvarar funderingen.Ok att ni inte kan dela ut maten till hemlösa,vilket ändå är synd,kvaliten är väl ok fast de legat någon timme ,och med tanke på att en del jagar mat i soptunnor så känns er mat 100 ggr bättre.
Men det är ju bra att en del omvandlas till biogas.
:)