onsdag 10 april 2013

BOMBASTISK och EPISK

Modeord? Aldrig att iallafall jag hörde dessa ord för något år sedan, men nu tycker jag att de dyker upp överallt. Men vet alla vad de betyder? Får erkänna att jag inte hade en susning utan bara gissningar.
Men detta hittade  jag när jag sökte:

Episk som litterärt begrepp kommer från det antika grekiska epos, vilket är en berättelse på vers. Ofta är det ett omfattande, berättande verk som spänner över en hel livstid eller flera generationer. De ursprungliga grekiska eposen var oftast hjältesagor.
Inom litteraturdrama och framförallt film brukar epitetet episk användas om berättelser som skildrar ett mänskligt drama på hög nivå eller berör djupare frågeställningar. Berättelsen utspelar sig ofta över en lång tidsrymd och kan beskriva en eller flera människors hela liv, eller flera generationers liv. Ofta är handlingen förlagd till historisk tid och speglar kampen mellan det goda och det onda. Inte sällan finns en hjältefigur i centrum. Ibland kallas episka filmer nedlåtande för mastodontfilmer.
Ordet "episk" kan även användas för att beskriva storslagna spirituella eller projektala ting på ett ogrundat sätt – såsom i "sökandet efter episkt liv".


"Bombast" kommer från grekiska till medeltida latin (bombax= bomull, bombacium= bomullsväv) och franska (bombace), och till engelskan. Den ursprungliga, engelska betydelsen var stoppning, "uppfluffning" av stols- och soffdynor, täcken och liknande. Dvs att göra dem mjuka och luftiga. Den betydelsen försvann, men "bombastic" och svenska "bombastisk" har återuppstått med en annan, metaforisk betydelse av uppblåst, yvigt och överdrivet språk. Att med stora ord och åthävor, högljutt och pretentiöst försöka göra något märkvärdigt av något som inte alls har några motsvarande kvalitéer. Alltså något som verkar så fantastiskt i själva verket mest är luft och tomma ord.
I dag hör man ofta ordet användas felaktigt när man menar något som verkligen pompöst, maffigt eller pampigt. T ex musik, arkitektur, eller inredning. Men betydelsen är alltså snarast den omvända.

O från det ena till det andra, brukar spela spel på mobilen när jag  har rast på jobbet. Det är lite skämmigt, kommer någon in vill man inte direkt ståta med att man sitter och färgmatchar Pou, det spelet fattar jag för den delen inte ett dyft av! Colourmatch heter det och jag fattar ju vad det betyder men inte hur man gör. Jag klickar för glatta livet och lyckas få massa poäng fast jag inte vet hur!
Här är en bild på lilla Pou, söt va :)

Inga kommentarer: